_ Press Release
T issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 306 (2021)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 14.10.2021

1

5|
|
|

I

1\
- ¥
1
T

Tabloid articles about Slovak woman’s deceased son violated her rights

In today’s Chamber judgment! in the case of M.L. v. Slovakia (application no.34159/17) the
European Court of Human Rights held, unanimously, that there had been:

a violation of Article 8 (right to respect for private and family life) of the European Convention on
Human Rights

The case concerned three 2006 newspaper articles about the applicant’s son — a former parish priest
— after his passing, and the ensuing court proceedings. The articles had combined certain elements
from the criminal case files of the applicant’s son’s convictions with frivolous and unverified
statements, in particular around the man’s death and alleged confessions.

The Court found in particular that a criminal conviction did not deprive a convicted person of his or
her right to be forgotten, and the applicant’s son could not be deprived of the protections of Article
8. The articles in question had been sensationalist and had not made a contribution to the debate
around sexual abuse by Catholic clergymen. The domestic courts overall had failed to adequately
balance the freedom of expression of the newspapers with the applicant’s right to privacy.

Principal facts
The applicant, M.L., is a Slovak national who was born in 1948 and lives in Cierne pole (Slovakia).

At the turn of the century M.L.’s son — a then Catholic priest — was convicted separately of sexual
abuse and threatening the moral education of young people (he had attempted to have non-
consensual oral sex with a minor boy) and disorderly conduct (because of consensual oral sex with
an adult man in a public place). The convictions were both spent by 2003. M.L.’s son died in 2006.

In March to May 2008 three tabloid newspapers reported on M.L.’s son’s convictions. The articles
were entitled “Priest confessed to abuse of minor boys. Secret of priest’s suicide”, “Priest abused
Roma boys. He confessed before his suicide”, and “Protected priests. The Church provided a
guarantee to get a paedophile priest out of prison”. The articles outlined various accusations against
M.L.’s son, including alleged confessions and linking those confessions to the man’s alleged suicide,
and the Catholic church hierarchy, mentioning many private details about the man; one of the
articles included pictures.

In August 2008 M.L. instituted proceedings against the newspapers’ publishers. She argued that her
son had confessed to disorderly conduct, but not to sexual abuse. She averred that the articles had
contained many falsehoods, in particular that he had died from drugs and medical negligence. She
asserted that the allegations had interfered with both her and her late son’s privacy rights and had
provoked a negative reaction from acquaintances.

The District Court partially allowed the suit but dismissed her claim for damages. The applicant
appealed, mainly on the basis that the court had ordered neither damages nor an apology for the
publication of M.L.’s son’s picture.

1. Under Articles 43 and 44 of the Convention, this Chamber judgment is not final. During the three-month period following its delivery,
any party may request that the case be referred to the Grand Chamber of the Court. If such a request is made, a panel of five judges
considers whether the case deserves further examination. In that event, the Grand Chamber will hear the case and deliver a final
judgment. If the referral request is refused, the Chamber judgment will become final on that day.

Once a judgment becomes final, it is transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of its execution.

Further information about the execution process can be found here: www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution.
COUNCIL OF EUROPE

* X
*
* *
* *
* ok

CONSEIL DE LEUROPE


http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-212150
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/execution

Press Release

In 2013 the KosSice Regional Court quashed the first-instance judgment, citing the lack of adequate
reasoning in the original judgment. The applicant lost the retrial, with the District Court determining,
in particular, that as a parish priest the applicant’s son had been a “public figure” open to more
criticism, and that coverage of the case and publication of the applicant’s son’s image had been
justified.

Ultimately, following further court proceedings, the applicant took a constitutional complaint to the
Constitutional Court, which was declared manifestly ill-founded. The court found that the lower
courts had dealt with the applicant’s arguments and had provided reasoning in accordance with the
constitution.

Complaints, procedure and composition of the Court

Relying on Article 8 (right to respect for private and family life), the applicant complained that the
dismissal of her action against the newspaper publishers had amounted to a violation of her
Convention rights.

The application was lodged with the European Court of Human Rights on 5 May 2017.
Judgment was given by a Chamber of seven judges, composed as follows:

Ksenija Turkovic¢ (Croatia), President,
Péter Paczolay (Hungary),

Krzysztof Wojtyczek (Poland),

Alena Polackova (Slovakia),

Raffaele Sabato (Italy),

Lorraine Schembri Orland (Malta),
loannis Ktistakis (Greece),

and also Renata Degener, Section Registrar.

Decision of the Court

The Court found it established that the applicant had been directly affected by the articles in
question.

Even though the domestic courts had found that priests could be treated as public figures, the
applicant’s son had been, for the Court, not a well-known public figure or a high-ranking Church
dignitary. It stated that an individual retains the right to be forgotten after a criminal conviction,
especially a spent conviction, aiding his or her reintegration into society. In the present case, the
Court noted the applicant’s son had completed his probation and the conviction had been spent.

The Court reiterated that even a value judgment had to be based on sufficient facts to be considered
fair under the Convention. The difference between a value judgment and a statement of fact
ultimately lay in the degree of factual proof which had to be established. In the articles in question in
this case, frivolous and unverified statements had been presented as the facts that had led to the
applicant’s son’s convictions. This failure to distinguish value judgments had been particularly salient
in relation to their reporting of the man’s passing. The Court found that the domestic courts had
failed to carry out an adequate assessment of all the elements relevant to the matter and of the
evidence available. Furthermore, the journalists’ frivolous statements had not been responsible
journalism.

In line with previous cases, the Court accepted that the subject of sexual abuse by a Roman Catholic
clergyman had been in the public interest. However, the sensationalist articles in this case had not
made much of a contribution to the public discussion of this matter.



Press Release

Overall, the Court found that the domestic courts had failed to balance the applicant’s right to
private life and the newspaper’s right to freedom of expression, leading to a violation of Article 8.

Just satisfaction (Article 41)

The Court held that Slovakia was to pay the applicant 5,000 euros (EUR) in respect of non-pecuniary
damage and EUR 267 in respect of costs and expenses.

The judgment is available only in French.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHR_CEDH.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel.: +33 390 21 42 08

Neil Connolly (tel : + 33 3 90 21 48 05)
Tracey Turner-Tretz (tel : + 33 3 88 41 35 30)
Denis Lambert (tel : + 33 390 21 41 09)

Inci Ertekin (tel : + 33 3 90 21 55 30)

Jane Swift (tel : + 33 3 88 41 29 04)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_CEDH
mailto:Echrpress@echr.coe.int

